Gennem dette dokument skal du arbejde med en tekst fra Lorem Ipsum. Du kan hente et docx-dokument her:
Testdokument: Opgavetekst_Lorem_Ipsum.docx
Det bedste råd af alle er:
Skriv en disposition!Det tager lidt tid at lave den, men det gør, at du har et overblik over skriveprocessen fra starten, så du kan få den bedste vejledning og ved hvilke kilder du skal have fat i.
For at få den bedst mulige skriveproces skal du starte med at lave en disposition over opgavens struktur og indhold
Opgaven gemmes løbende. Hvis du gerne vil gemme de forskellige itterationer af opgaven kan det gøres ved at sætte dato og nr på f.eks: min_opgave_190917_01. Det kan være en fordel for nogle gange kan man have slettet noget man opdager man gerne ville bruge igen senere
Det at sætte et dokument op kalds for formatering. For at undgå at tekstbehandleren laver færrrest knuder vil jeg anbefale følgende fremgangsmåde.
Når man skrive større dokumenter opretter man sin indholdsfortegnelse ved hjælp af typografier. Typografer er forudvalgte fonte og fontstørrelser for titler, overskrifter, brødtekst og andre teksttyper i ens dokument.
I word finder du typografierne i båndet øverst:
i Libreoffice finder du typografierne i en rullemenu øverst til højre:
Du anvender typografierne ved at sætte curseren i det det stykke tekst du vil formatere. Der er 3 fordele ved at gøre det:
Når du har skrevet dokumentet går du op øverst i dit dokument og indsætter en tom side med Ctrl+Enter.
Sæt curseren på denne side og vælg menuerne:
Når du har lavet ændringer i dit dokument, så skal indholdsfortegnelsen opdateres. Det gør du ved at klikke på tabellen og klikke på fanen Opdater Tabel og vælg Opdater alt.
Guide: Sidehovede og sidefod
Når man skal gøre opmærksom på noget, man ikke kan skrive i teksten anvender mand fod- og slutnoter. Det kan f.eks. være en litteraturhenvisning eller en uddybning. Forskellen mellem fod- og slutnoter er, at fodnoterne står i bunden af den konkrete side hvor slutnoterne er placeret til sidst i dokumentet.
Fod- og slutnoter skal anvendes efter de krav den konkrete opgave har.
Guide: Fod og slutnoter
Hvis man vil have at nogle sider i ens dokument skal have forskellig sidedesign på forskellige sider, skal man opdele sit dokument i sektioner. Når det er opdelt i sektioner kan man f.eks. ændre sideorrienteringen eller have forskellige sidehoveder forskellige steder i dokumentet.
Det gælder f.eks:
Hver gang der skal ændres i en sides opsætning skal siden være i en ny sektion. Det betyder at man skal indsætte et sektionsskifte både før og efter den/de sider man vil ændre design på
Sektioner oprettes ved at at gå til Layout→Sideopsætning→Skift. Grundlæggende anvendes 2 typer:
NOTE: Vær opmærksom på, at hvis man allerede har indsat et tvunget sideskift vil dette blive flyttet over på næste side. Man skal manuelt fjerne denne side!
For at have forskellige sidehoveder (eller fjerne dem) i forskellige sektioner skal de "kobles" fra hinanden.
For at oprette et sidehovede og/eller sidefod skal du gå til Indsæt→sidehoved og sidefod.
Eksempel - fjerne sidehovederHer vil vi fjerne sidehovederne fra titelsiden og indholdsfortegnelsen. Det gøres ved at fjerne bindingen mellem sidehovederne i de forskellige sektioner
Guide: Indsætte sektionsskift (generelt)
Egentlig hedder det OLE (Object Linking and Embedding) og det er en feature der gør, at man kan indlejre andre dokumenter i sit word dokument. Det betyder f.eks. at man kan indlejre et regneark i sit tekstbehandlingsdokument, sådan at det automatisk vil ændre sig hvis der sker ændringer i regnearket.
Funktionen tilgåes ved at vælge Indsæt → Tekst → Objekt
Vær opmærksom på, at hvis man vælger "Kæde til fil", så vil ændringer i kildefilen automatisk blive opdateret i word.
Guide: Objekt
Lorem ipsum tekst ny: Opgavetekst_Lorem_Ipsum.docx
Lorem ipsum tekst med overskrifter: Opgavetekst_Lorem_Ipsum_2.docx
Lorem ipsum tekst med Indholdsfortegnelse: Opgavetekst_Lorem_Ipsum_3.docx
Regneark: regneark_amortisationstabel.xls