Kommunikationsmodeller

Når man kigger på kommunikation taler man om to måder at gøre det på - to paradigmer: Transmissionsparadigmet og Interaktionsparadigmet

Transmissionsparadigmet

Interaktionsparadigmet

Web 1.0 til 3.0

For at beskrive internettet har man valgt at beskrive det i versioner:

Web Brugeren Kommunikations paradigme Vurderingskriterie
1.0 envejs informations- og vidensdeling Transmission Usability
2.0 fler-vejs informations- og vidensdeling Interaktion User eXperince (UX)
3.0 Delt og genbrugt data Datamining (behandling af data) Værdier

Web 1.0

Web Brugeren Kommunikations paradigme Vurderingskriterie
1.0 envejs informations- og vidensdeling Transmission Usability
Egen model

Web 2.0

Web Brugeren Kommunikations paradigme Vurderingskriterie
2.0 fler-vejs informations- og vidensdeling Interaktion User eXperince (UX)
Egen model

Web 3.0

Web Brugeren Kommunikations paradigme Vurderingskriterie
3.0 Delt og genbrugt data Datamining (behandling af data) Værdier
Egen model

Web 3.0 eller det semantiske web, som Tim Berners-Lee (opfinderes af internettet) kalder det, er et "Web indhold der giver mening for computere" (kilde).

Modellen herunder blev udviklet til mit kandidatspeciale:

Modellen indeholder tre niveauer:

  1. Bruger - Enhed og applikation (hvid baggrund)
  2. Web - Internet udbyder, tjenesters frontside (lysegrå)
  3. Tjeneste - Tjenesters backside og infrastruktur

Bruger

Brugeren anvender en enhed med tilhørende applikationer til at kommunikere. Når han sender sit budskab afsted bliver det modtaget ved hjælp af denne brugers applikationer. Det kan f.eks. være at afsender skriver på en stationær computer, hvor modtageren sidder med sin telefon.

Lange tekster kan være nemmere at lave og overskue på en stationær computer, men kan være det modsatte på en telefon. Dette kan være årsagen til at man nogle gange blot modtager et OK, på en langt tekst. Man sidder selv hjemme ved sin computer, men har kun tid til at læse din besked og svare kort.

Brugeren har fuld kontrol.

Web

Denne del er ude af brugerens kontrol. Man er begrænset af de muligheder som webudbyderen har givet en. Det kan f.eks. være de begrænsninger (eller fordele) som er ved at bruge en mobil applikation fremfor en der er designet til en stationær skærm.

Det kan også være begrænsninger på andre områder, f.eks. længde af tekst og størrelse af billeder. Design kan have en stor indflydelse her, da nogle mobile applikationer mangler nogle af de features man har på den stationære computer ... eller modsat.

Brugeren har den kontrol som udbyder ønsker

Tjeneste

Her bliver alle data lagret og anvendt. Facebook vil f.eks. undersøge tekster for indhold der kan give informationer om brugere og deres adfærd og på den måde kan de både forbedre deres egen tjeneste, men også sælge disse informationer videre.

Brugeren har ingen kontrol