Indhold | Selvstændig side |
---|---|
Forside | Ja |
Indholdsfortegnelse | Ja |
Formålet med gennemgangen | Nej |
Teorigennemgang | Nej |
Anvendelse i HHX sammenhæng | Nej |
Konklusion | Nej |
Perspektivering | Nej |
Bilag | Nej |
Sidehovedet skal indeholde: Navn, klasse, fag og opgavetitel (se eksempel herunder)
Hvis der skal kommenteres i teksten sættes det som en fodnote.
KildehenvisningerAnvendes der tekst, citater, illustrationer osv. sætter der en parentes i teksten med angivelse af efternavn og sidennummer f.eks. (Jensen, 34). I kildehenvisningen er den fulde henvisning
-Forfatter-: -bognavn-, -udgave/oplag-, -årstal-, -forlag-, -ISBN-
Er det en hjemmeside angives det med en forkortelse i parantesen f.eks. (vidas1). I kildehenvisningen angives den fulde henvisning, samt dato i brackets:
vidas1: http://www.vidas.dk/undervisning/regneark.html [04.10.16]
Matematisk notationDer skal anvendes korrekt matematisk notation i hele opgaven.
Da det er en emneopgave skal der være en kort beskrivelse af emnet og opgavens indhold. Afsnittet give en kort beskrivelse hvor der anvendes fagbegreber af:
Teorigennemgangen er en kort skriftlig og fyldestgørende gennemgang af matematikken der ligger bag de formler der anvendes. Det betyder at der skal være:
f.eks. i y = ax+b hvor a er hældningskoefficienten og b er skæringspunkt med yaksen
Giv eksempler på hvordan matematikken kan anvendes i en økonomisk og eller handelssammenhæng. Det kan gøres ved at beskrive scenarier, hvor matematikken kan anvendes til at beregne, beskrive og/eller forudsige noget.
Enhver skriftlig opgave skal afsluttes med en konklusion, hvor man sætter ord på hvad det man har arbejdet med i opgaven kan anvendes og måske også hvor det ikke kan anvendes. Konklusions delen handler kun om det man konkret har arbejdet med i opgaven.
Ofte kan man også se perspektiver f.eks. mulige anvendelsesområder man ikke har beskrevet og undersøgt i opgaven, i anvendelsen af matetikken. Det hører under perspektiveringen.
Bilagene kan indeholde skemaer, tabeller og grafer, som ikke er nødvendige for at læse emneopgaven, men er ”nice to have”.