Følgende to linier er givet
Lav en funktionsanalyse af de to funktioner
I et koordinatsystem har du punkterne:
Find forskriften for den linære funktion (\( f(x) \)) der gennemskærer punkterne P og Q og den linære funktion \( g(x) \)der gennemskærer R og S
Beregn skæringspunktet mellem \( f(x) \) og \( g(x) \)
Vis hvordan du ved hjælp af punkterne \( P=(x_1,y_1) \) og \( Q = (x_2,y_2) \) kan udlede formlen til at beregne henholdsvis a og b i liniens normalform \( y = ax+b \)
Følgende to eksponentialfunktioner er givet
Lav en funktionsanalyse af de to funktioner
Hvad fortæller henholdsvis a og b i en eksponentialfunktion (\( y = b \cdot a^x \))
I et koordinatsystem har du punkterne:
Find forskriften for den eksponentielle funktion (\( f(x) \)) der gennemskærer punkterne P og Q og den eksponentielle funktion \( g(x) \)der gennemskærer R og S
Beregn fordoblings/halveringskonstanten for \( f(x) \) og \( g(x) \)
Vis hvordan du ved hjælp af punkterne \( P=(x_1,y_1) \) og \( Q = (x_2,y_2) \) kan udlede formlen til at beregne henholdsvis a og b i eksponentialfunktionens normalform \( y = b \cdot a^x \)
Bevis formlen for andengradsfunktionen \( ax^2 + bx +c \)
Bevis toppunktsformlen for andengradsfunktionen \( ax^2 + bx +c \)
Lav en funktionsanalyse af andengradsfunktionen: \( f(x) = x^2-4x-5 \)
Udled formlen for \( A_n \)
Giv et eller flere eksempler på hvordan den kan anvendes.
Udled formlen for \( A_0 = y \cdot \frac{1-(1+r)^{-n}}{r} \)
Giv et eller flere eksempler på hvordan den kan anvendes.
Udled y og n fra nedestående formel
Giv et eller flere eksempler på hvordan de kan anvendes.
Lav en analyse af nedestående tabel ved hjælp af de statistiske deskriptorer (typetal, middeltal, spredning osv.)
Vundne kampe | Antal |
---|---|
\( 0 \) | \( 3 \) |
\( 1 \) | \( 5 \) |
\( 2 \) | \( 8 \) |
\( 3 \) | \( 6 \) |
\( 4 \) | \( 3 \) |
Forklar hvordan \( \sum \) virker
Lav en analyse af nedestående tabel ved hjælp af de statistiske deskriptorer (typeinterval, middeltal, spredning osv.)
Højde | Antal |
---|---|
\( [150;160[ \) | \( 2 \) |
\( [160;170[ \) | \( 6 \) |
\( [170;180[ \) | \( 9 \) |
\( [180;190[ \) | \( 6 \) |
\( [190;200[ \) | \( 2 \) |
Forklar hvordan \( \sum \) virker