Følgende to linier er givet
Lav en funktionsanalyse af de to funktioner
I et koordinatsystem har du punkterne:
Find forskriften for den linære funktion (\( f(x) \)) der gennemskærer punkterne P og Q og den linære funktion \( g(x) \)der gennemskærer R og S
Beregn skæringspunktet mellem \( f(x) \) og \( g(x) \)
Vis hvordan du ved hjælp af punkterne \( P=(x_1,y_1) \) og \( Q = (x_2,y_2) \) kan udlede formlen til at beregne henholdsvis a og b i liniens normalform \( y = ax+b \)
Følgende to eksponentialfunktioner er givet
Lav en funktionsanalyse af de to funktioner
Hvad fortæller henholdsvis a og b i en eksponentialfunktion (\( y = b \cdot a^x \))
I et koordinatsystem har du punkterne:
Find forskriften for den eksponentielle funktion (\( f(x) \)) der gennemskærer punkterne P og Q og den eksponentielle funktion \( g(x) \)der gennemskærer R og S
Beregn fordoblings/halveringskonstanten for \( f(x) \) og \( g(x) \)
Vis hvordan du ved hjælp af punkterne \( P=(x_1,y_1) \) og \( Q = (x_2,y_2) \) kan udlede formlen til at beregne henholdsvis a og b i eksponentialfunktionens normalform \( y = b \cdot a^x \)
Bevis formlen for andengradsfunktionen \( ax^2 + bx +c \)
Bevis toppunktsformlen for andengradsfunktionen \( ax^2 + bx +c \)
Lav en funktionsanalyse af andengradsfunktionen: \( f(x) = x^2-4x-5 \)
Udled formlen for \( A_n \)
Giv et eller flere eksempler på hvordan den kan anvendes.
Udled formlen for \( A_0 = y \cdot \frac{1-(1+r)^{-n}}{r} \)
Giv et eller flere eksempler på hvordan den kan anvendes.
Udled y og n fra nedestående formel
Giv et eller flere eksempler på hvordan de kan anvendes.
Lav en analyse af nedestående tabel ved hjælp af de statistiske deskriptorer (typetal, middeltal, spredning osv.)
| Vundne kampe | Antal |
|---|---|
| \( 0 \) | \( 3 \) |
| \( 1 \) | \( 5 \) |
| \( 2 \) | \( 8 \) |
| \( 3 \) | \( 6 \) |
| \( 4 \) | \( 3 \) |
Forklar hvordan \( \sum \) virker
Lav en analyse af nedestående tabel ved hjælp af de statistiske deskriptorer (typeinterval, middeltal, spredning osv.)
| Højde | Antal |
|---|---|
| \( [150;160[ \) | \( 2 \) |
| \( [160;170[ \) | \( 6 \) |
| \( [170;180[ \) | \( 9 \) |
| \( [180;190[ \) | \( 6 \) |
| \( [190;200[ \) | \( 2 \) |
Forklar hvordan \( \sum \) virker