Noget om objektiver

If. den danske ordbog er et objektiv "den del af linsesystemet i et optisk instrument, fx et kamera eller et teleskop, som befinder sig tættest på objektet og bestemmer hvor stor en del af det der kan ses" (Henvisning).

Objektiviet bliver også ofte kaldt for "glasset" eller linsen. I engelsktalende lande er lens begrebet i dag det som anvendes om objektiver. I Danmark er der desværre en del som brokker sig hvis man kalder et objektiv for en linse. Mit bedste råd er - vær ligeglad - for alle ved hvad du snakker om ;).

Objektiver er finmekanisk elektronik, som består af flere linser, hvoraf nogle af dem kan flytte sig. Herunder er vist et snit igennem Tamrons SP 24–70 mm f/2.8 Di VC USD objektiv.

Taget fra Lenstip

Crop og fullframe

Oprindeligt anvendte analoge kameraer 35mm film, som havde formatet 24mmx36mm → 1: 1,5. Digitale kameraer der har censorer på denne størrelse kaldes for fullframekameraer - ofte forkortet til FF. Er kameraets censor mindre end denne størrelse, kaldes det et crop-kamera.

Objektiver og kameraer kan kombineres efter nedestående skema

Crop objektiv Full Frame objektiv
Full Frame kamera Nej Ja
Crop kamera (APS-C) Ja Ja

Man må ikke anvende crop objektiver på FF, da man risikerer at skade censoren. et skyldes måden objektivet er konstrueret på.

Man kan godt anvende fullframe-objektiver på crop-kameraer, men man skal være opmærksom på at objektivet leverer det som svarer til \( 1,6 \cdot brændvidde \) - det fænomen man kalder for crop-factor.

Crop factor

Når man anvender FF-objektiver på et crop-kamera vil objektivets brændvidde blive oplevet anderledes. Det skyldes den måde et fullframe-objektiv samler lyset. På nedestående illustration kan du se lysets indfald, i et fullframe-objektiv. Den røde del af censoren svarer til størrelsen på en crop-censor.

Objektivets ydeevne dækker fullframe-censoren, men kameraet kan kun se det som rammer crop-censoren. På illustrationen herunder er det blå område der hvor fullframe-objektivet tegner billedet, og det røde felt er den del, som crop-censoren fylder.

I praksis betyder det følgende:

Anden oplevet brændvidde

Hvis man køberet fullframe-objektiv på 50mm, så vil det opleves somom det er på 80mm (\( 1,6 \cdot 50 \)). I nedenstående skema kan du se forholdet mellem fullframe-objektivers brændvidde og den oplevede brændvidde på et crop kamera.

FF-brændvidde 15 24 35 50 70 85 100 135 200
Oplevet crop-brændvidde 24 38,4 56 80 112 136 160 216 320

Objektivopløsning

Da objektivet er indstillet til at sprede lyset perfekt på en fullframe-censor, så giver det sig selv, at man mister opløsning. Og den kan være væsentlig. Denne størrelse kaldes for objektiv-opløsning.

Anvender man et FF-objektiv på et crop-kamera vil man også opleve en dårligere billedopløsning. Det skyldes, at objektiverne er designet til større censorer. Se f.eks. sammenligningen her mellem to kameraer med det samme objektiv (tamron Tamron SP 24-70mm F2.8 Di VC USD). Du kan selv lave sammenligningerne her: https://www.dxomark.com/Lenses/Tamron/Tamron-SP-24-70mm-F28-Di-VC-USD-Canon-mounted-on-Canon-EOS-6D__836

Kamera Censor Opløsning Censor Objektivopløsning
Canon EOS 7D Mark II Crop 5496 x 3670 20,17 Mpix 9 P-Mpix
Canon EOS 6D Fullframe 5568 x 3708 20.65 Mpix 16 P-Mpix

Objektivopløsningen er en subjektiv vurdering af hvor skarpt billedet er tegnet i forhold til de detaljer er der er på billedet. Skalaen kan diskuteres, men det er en væsentlig og synlig forskel der imellem de to kameraers måde at håndtere objektivet. Man kan ikke få bedre resultater med sit kamera, end det som helheden, altså hus og objektiv, kan præstere.

Objektivtyper

Herunder er en liste med begreber, man skal have kendskab til, hvis man skal anskaffe sig objektiver.

  1. Primes
  2. Zoom-objektiver
  3. Macro
  4. Vidvinkel- og tele objetiver

Primes

Primes er kendetegnet ved at de har en fast brændvidde. Det betyder at fotografen skal bevæge sig for at få motivet i den rette størrelse (zoom-by-feet). Primes er som regel lavet til fullframe, så man skal være opmærksom på crop-faktoren hvis man ikke har fulframekamera.

Primes angives med deres brændvidde og blænde, f.eks: 50mm F/1.4

Fordele: Lavt blændetal, skarphed, bokeh

Ulemper: Høj pris for kun en brændvidde (anvendelse) og man skal bevæge sig i forhold til det mant ager billeder af.

Zoomobjektiver

Zoom-objektiver kan modsat primes justeres i forskellige brændvidder. Det betyder at man i stedet for at skulle bevæge sig for at komponere sit billede, så kan man stå samme sted. Zoom-objektiver giver altså lang større fleksibilitet.

Zoom-objektiver findes både med skiftende og fast blænde

Zoomobjektiver angives med det interval de dækker både for brændvidde og blænde. f.eks: deres brændviddespændet og blænde, f.eks: 24-105 f/3,5-5,6. Det betyder at den ved 24mm vil være en 24mm f/3,5 og ved 105mm en 105mm f5.6.

Fordele: Mulighed for at skifte brændvidde uden at flytte sig.

Ulemper: Objektiverne med fast blænde kan være væsentlig dyrere, og objektiverne kan være tunge.

Ser man på det prismæssigt er zoomobjektiver dyrere end primes, og der vil være et mindre tab i skarphed og nøjagtighed. Det er prisen man betaler for større fleksibilitet.

Makro

Makro-objektiver kan producere et billede i 1:1 størrelse ved den mindste fokuseringafstand. Hvis man tager billeder af små ting er makroobjektivet det rigtige valg.

Vidvinkel- og teleobjektiver

Nogle gange anvender man begreberne vidvinkel og tele om objektiver, og det henviser til objektivernes brændvidde.

Vidvinkel: Objektiver med lav brændvidde (15 mm og derunder). Selvom man står tæt på får man rigtig meget baggrund med. Mobilkameraer er vidvinkel og "zoom" er noget der gøres ved hjælp af software.

Teleobjektiver: Objektiver der kan tage motiver på lang afstand. Jeg vil ikke anvende begrebet om et objektiv medmindre dets brændvidde er væsentlig over 200mm (f.eks. 150-600mm).

Grundlæggende begreber

Brændvidde

Nar vi taler om et objektivs brændvidde handler det om billedvinkler. Prøv at se på illutrationerne herunder.

Kort brændvidde
Lang brændvidde
Kort brændvidde

Når man har en kort brændvidde får man et stor billedvinkel. Det betyder at objektivet tager meget baggrund med. Kort brændvidde kan være en stor fordel når man tager billeder hvor helheden er vigtig.

Kan med fordel anvendes til: Landskabs- og bybilleder. Helkropsbilleder

Lang brændvidde

Når brændvidden er lang bliver billedvinklen lille. Det betyder at objektivet tager langt mindre baggrund med end ved den korte brændvidde. Det kaldes også komprimering. Lang brændvidde kan være en stor fordel når detaljerne er i fokus.

Kan med fordel anvendes til: Portrætbilleder, detaljer i landskab og arkitektur.

Hvis man vil anvende et objektiv med lang brændvidde skal man være bevidst om, at det kræver man kan få afstand til modellen. Men har man afstanden får man god kompression på baggrunden (mindre baggrund).

Læs mere: http://www.cambridgeincolour.com/tutorials/camera-lenses.htm

Blænde: F- og T-stop

En anden vigtig egenskab ved objektiver er blændet (f-stop) som er et mål for hvor stor den del af det lys som kommer ind i objektivet der teoretisk set når kameraets censor. Det magiske tal her er \( \sqrt {2} \), som fremkommer fordi vi arbejder med arealer.

F-stop \( 1.0 \) \( 1.4 \) \( 2.0 \) \( 2.8 \) \( 4.0 \) \( 5.6 \) \( 8 \) \( 11 \) \( 16 \) \( 22 \)
Brøkdel \( \frac{ 1 }{ 1 } \) \( \frac{ 1 }{ \sqrt {2} } \) \( \frac{ 1 }{ 2 } \) \( \frac{ 1 }{ 2 \cdot \sqrt {2} } \) \( \frac{ 1 }{ 4 } \) \( \frac{ 1 }{ 4 \cdot \sqrt{2} } \) \( \frac{ 1 }{ 8 } \) \( \frac{ 1 }{ 8 \cdot \sqrt{2} } \) \( \frac{ 1 }{ 16 } \) \( \frac{ 1 }{ 16 \cdot \sqrt{2} } \)
Procent \( 100\% \) \( 71\% \) \( 50\% \) \( 35\% \) \( 25\% \) \( 18\% \) \( 13\% \) \( 9\% \) \( 6\% \) \( 4\% \)

Jo lavere f-stopværdier et objektiv har, jo mere lys og sløring kaldet bokeh (暈け) - det japanske ord for sløret, kan det levere. Det der desværre også følger med de lave f-stopværdier er den højere pris. Det skyldes at det stilles højere krav til linser, mekanik og elektronik i objektivet.

T-stop

T-stop minder meget om f-stop, men i stedet for at beskrive hvor stort et areal der er åbent, så beskriver det hvor stor en del af lyset, der reelt slipper igennem(Transmission). Problemet er, at lyset skal passere igennem linserne og at noget af lyset vil blive stoppet/spejlet af de fysiske linser i objektivet.

Traditionelt set bliver T-stop værdien anvendt til filmobjektiver, men man bør undersøge det, da det er en væsentlig faktor, hvis man vil tage billeder i naturligt lys - altså uden at lamper og flash.

"Hurtige" objektiver

Nogle gange vil man støde på, at man omtaler objektiver med lavt blændetal som "hurtige". Ideen bag dette begreb er, at objektiver med lavt blædetal lader mere lys passere, og derfor vil censoren "hurtigere" have lyst nok. Begrebet kan også have sin oprindelse i, at man i fotografiets barndom åbnede og lukkede kameraets blæde ved at løfte en klap. Og der skulle man "hurtigt" lukke den i, hvis ens objektiv havde lavt blændetal.

Begrebet er vildledene og bør ikke anvendes.

Læs mere om blænde og bokeh: Teori om blænde